10 Pilihan Sarapan Terbaik Untuk Ibu Hamil - Zuriat

10 Pilihan Sarapan Terbaik Untuk Ibu Hamil

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

“Nak sarapan ape ni? Ish bosanla. Makan tu tak boleh makan ni tak boleh. Semua nak kena pantang dah tu takkan nak makan roti canai je hari hari. Muka pon macam roti da haa”

Pernah tak anda merungut seperti ini ketika anda hamil. Mesti stress kan sebab pening makanan apa yang harus diambil. Tambahan pula sudah berbadan dua, tenaga yang diperlukan juga lebih dari biasa.

Jadi, kalau asyik makan-makanan yang sama, lama-lama jemu juga kan. Tenaga yang diperoleh dari jumlah makanan sedia ada belum tentu mencukupi untuk membawa kandungan anda selama 9 bulan.

10 Makanan Terbaik Untuk  Sarapan Ibu Hamil

 

1.Telur

Tahukah anda,hanya dengan sebiji telur anda hanya akan memperoleh kira-kira 90 kalori sahaja.Selain itu,telur juga mengandungi lebih daripada 12 vitamin dan mineral serta mengandungi banyak protein yang berkualiti yang merupakan sumber penting bagi ibu yang sedang hamil.

Apabila anda terlalu letih untuk memasak hidangan yang kompleks, anda boleh menjimatkan tenaga anda dengan hanya merebus telur atau membuat telur hancur.

telur-untuk-sarapan-ibu-hamil

 

2.Salmon

Ikan Salmon bukan sekadar kaya dengan protein yang berkualiti tinggi tetapi ia juga merupakan sumber yang sangat baik untuk lemak omega-3 yang baik untuk perkembangan bayi anda serta boleh membantu meningkatkan mood anda.

Bukan itu sahaja, ikan salmon juga antara ikan yang mempunyai kuantiti methylmercury yang rendah. Methylmercury iaitu sebatian yang boleh membahayakan sistem saraf bayi anda. Walaupun begitu,anda disyorkan untuk makan tidak lebih daripada 12 auns setiap minggu untuk mengelakkan meminum terlalu banyak merkuri.

 

3. Daging Tanpa Lemak

Daging adalah sumber protein yang berkualiti. Carilah daging tanpa lemak dengan lemak yang dipotong di luar. Apabila membeli daging merah khususnya, cari potongan daging yang sekitar 95 hingga 98 peratus bebas lemak.

Daging lembu paling sesuai di kalangan daging merah kerana ia mengandungi choline di samping protein. Elakkan dari memakan sosej, kecuali setelah dikukus atau direbus.

Hal ini kerana ada risiko kecil bakteria dan parasit, seperti listeria, toxoplasma, atau salmonella, dari daging sosej yang merbahaya untuk bayi anda.

daging merah ibu hamil
Foto Kredit: Food NDTV

4. Bijirin Penuh

Bijirin penuh penting dalam kehamilan kerana ianya kaya dengan serat dan nutrien,termasuk vitamin E, selenium, dan fitonutrien (sebatian tumbuhan yang melindungi sel-sel)

Popcorn juga adalah sejenis gandum bijiran penuh.Tapi, janganlah hanya makan popcorn sahaja. Terdapat banyak biji-bijian lain di luar sana.

 

5. Buah-Buahan Segar

Salah satu faedah utama buah-buahan segar adalah jumlah serat yang anda dapat. Fiber membantu menjaga anda supaya anda mempunyai lebih banyak tenaga sepanjang pagi.

Ia juga membantu mengelakkan sembelit, yang merupakan masalah biasa di kalangan wanita hamil. Satu hidangan buah-buahan membekalkan folat, vitamin C dan kalium juga.

Anda boleh memakannya dengan cara menambah kepingan pisang untuk semangkuk bijirin atau masukkan blueberry segar ke dalam semangkuk oatmeal atau boleh juga dengan membuat smoothie buah-buahan yang berkhasiat dan kaya dengan vitamin, mineral, protein dan serat.

 

6. Kekacang

Salah satu daripada nutrien yang paling penting bagi wanita hamil adalah vitamin B, juga dikenali sebagai
asid folik. Ia boleh didapati dalam makanan berbentuk kekacang seperti kacang dal dan kacang hijau.

Folate adalah penting untuk membentuk sistem otak dan saraf bayi anda dan mempunyai kesan perlindungan yang kuat terhadap kecacatan neural tiub seperti spina bifida, gangguan kelahiran di mana sebahagian daripada tulang belakang terdedah.

kekacang

7. Yogurt

Bayi anda memerlukan kalsium untuk tulang yang sedah membesar, dan anda perlu untuk memastikan anda terus kuat bagi membantu otot dan saraf anda berfungsi. Pastikan anda mengambil kalsium kira-kira 1,200 mg (iaitu empat hidangan) setiap hari.

Salah satu makanan terbaik untuk kalsium ialah Yogurt. Kalsium juga kaya protein dan folat. Pembiakan aktif iaitu, bakteria baik dalam yogurt juga boleh membantu mencegah sakit perut dan jangkitan yis (biasa terjadi ketika hamil).

 

8. Oat

Oat penuh dengan vitamin B, zat besi dan mineral yang lain. Bersama-sama dengan karbohidrat kompleks yang lain, ia juga dipenuhi dengan serat (mampu mengelakkan sembelit).
Anda bukan sahaja boleh makan terus oat di waktu sarapan, tetapi anda juga boleh menggunakan oat di dalam lempeng, mufin, kek, biskut dan sebagainya. Anda juga digalakkan untuk mengambil oat bersama bijiran yang lain.

 

9. Produk Tenusu

Susu sangat penting untuk ibu hamil. Jika anda alah dengan susu, boleh gantikan dengan produk tenusu yang lain seperti keju dan yogurt. Cumanya, jangan ambil terlalu banyak, kerana produk tenusu boleh membuatkan bacaan HB anda rendah.

 

10. Roti Gandum

Anda digalakkan untuk makan roti gandum atau Roti Wholemral. Ini kerana roti ini lebih kaya dengan karbohidrat, serat, dan zat besi yang dapat membuat perut terasa kenyang lebih lama. Makan sekurang-kurangnya empat keping roti gandum dalam sehari. Jumlah ini sudah memenuhi 20 hingga 35 gram keperluan serat harian.

Kongsikan Artikel Ini

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top