Padah Terlalu Tegas Dengan Anak, Jangan Sampai Anak Keras Hati Dengan Kita - Zuriat

Padah Terlalu Tegas Dengan Anak, Jangan Sampai Anak Keras Hati Dengan Kita

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Selalunya Rania takut kalau kena denda tidur kat luar rumah tapi kali ni dia jadi berani pula.

Siap minta bantal dan selimut sekali seolah-olah memang dah redha nak tidur di luar rumah.

Kisahnya begini,

Soal belajar saya memang tegas. Kalau tak dapat buat memang kena marah. Jika masih berulang tak dapat buat akan kena denda baca di luar rumah, tidur di luar pun selalu juga cakap tapi tak pernah lagi di laksanakan.

Kali ni respon Rania sangat berbeza. Seolah-olah dia melawan dalam diam.

Bila di suruh baca dia diam sahaja. Suruh macam mana pun dia tetap berdiam diri.

Berulang kali juga mata dia menjeling. Muka memang serius teruk. Mata tak berkelip langsung. Kita pula yang takut.

Papa dia ni pun tak mahu kalah. Tetap berkeras.

“Pergi tidur luar”

Dengan muka selamba, rania ambil bantal dan selimut dia baring dekat luar rumah. Tak berbunyi langsung.

2-3 minit lepas tu tak sampai hati tengok anak terbaring kat luar rumah. Di panggil masuk tidur dalam bilik.

Terkedek-kedek dia bawa bantal dengan selimut naik katil tidurnya. Masa panjat katil tu sempat juga toleh cakap, “nak susu”..

Pergilah kita buatkan susu dia, tak cakap apa-apa bagi susu lepas tu cium dahi dia.

Tiba-tiba terdengar rania menangis.

Ingatkan apa rupanya dia menangis kesedihan.

“Papa, Rania minta maaf.”, Rania cakap sambil teresak-esak air mata meleleh.

Dengan tak semena-mena suasana tegang tadi dalam sekelip mata jadi sedih. Hanya dengan satu ciuman je, semua berubah.

Betullah apa yang Dr. Taufiq Razif duk ajar dalam ebook dia. Anak ni kalau kerap di marah, di teriak dan di terjah boleh berlaku gejala 3F.

✔️ Flight ( penakut )
✔️ Freeze ( kaku )
✔️ Fight ( melawan )

Padah Terlalu Tegas Dengan Anak, Jangan Sampai Anak Keras Hati Dengan Kita 1

Depan mata tengok anak yang baru 5 tahun dah boleh melawan dalam diam. Ini adalah “defense mechanism” otak dia. Lain orang mungkin lain defense mechanism dia.

Daripada kejadian ini saya belajar bahawa anak saya ni perlukan lebih sentuhan, ciuman dan pelukan untuk didikan itu masuk ke hati dia.

Didikan guna kekerasan dan hukuman dapat juga beri kesan tapi didikan tu hanya berkerak di luar hati. Lama kelamaan hati boleh jadi keras.

Taubat! Nak anak lembut hati ayah dulu kena lembut hati.

Perkongsian di Facebook dari;

Mohd Fhais

p/s : Kisah sebegini banyak dikongsikan dalam telegram beliau. Boleh join Telegram channel beliau.
Klik je sini 👉 t.me/CoretanFhais

Kongsikan Artikel Ini

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top